Home

Coronacrisis

In 2019 ontstond in China een nieuwe variant van het coronavirus (COVID-19). Dit nieuwe virus verspreidde zich begin 2020 naar Europa en de rest van de wereld en werd op 11 maart officieel tot pandemie bestempeld door de Wereld Gezondheids Organisatie (WHO). COVID-19 is een besmettelijk virus met een geschat mortaliteitscijfer van 0,3%. Hoewel het virus over het algemeen voor relatief milde klachten zorgt, kan het fatale gevolgen hebben voor vooral ouderen en fysiek kwetsbare personen. Om de verspreiding van dit nieuwe virus tegen te gaan en de kwetsbaren te beschermen, heeft het kabinet vanaf eind februari 2020 diverse beperkende maatregelen afgekondigd. Deze zogenaamde coronamaatregelen hebben een groot effect op de maatschappij en op het bedrijfsleven gehad.

Om burgers, ondernemers en medeoverheden tegemoet te komen in de financiële gevolgen van de coronamaatregelen heeft het Rijk afspraken gemaakt en regelingen getroffen om gederfde inkomsten en extra uitgaven te compenseren. De compensatie voor de gemeentes wordt geregeld via het Gemeentefonds. De extra compensatie is beschreven in de septembercirculaire. De organisatie en uitvoering van deze regelingen brengt tevens een extra uitvoeringslast met zich mee.

Voor de gemeente Noordoostpolder zijn de gevolgen van de coronamaatregelen in kaart gebracht en vertaald naar de Programma en Taakveldenstructuur. Bij ieder taakveld wordt aangegeven welke financiële gevolgen verwacht worden.Hierbij is rekening gehouden met het verloop van de coronacrisis in de periode t/m juli 2020 maar wordt er daarnaast ook een vooruitblik gegeven op de periode tot en met december 2020. In de Programmabegroting 2021-2024 worden de verwachte gevolgen voor de komende jaren geschetst. We gaan dus uit van de huidige situatie met de kennis van nu. Een toekomstig, mogelijk negatiever verloop van de coronacrisis is niet meegenomen in de berekeningen en in de inhoudelijke beschrijvingen.

Voor de gemeentelijke organisatie geldt, dat er ook omgegaan zal moeten worden met de beperkende maatregelen. Er zal met meer fysieke afstand van elkaar moeten worden gewerkt binnen een beperkte kantoorbezetting. Daarbij wordt een grote vraag gedaan op onze digitale omgeving. Over het algemeen is het beeld dat de bedrijfsvoering met deze beperkende maatregelen geen gevaar loopt maar voor uitvoerende werkzaamheden zijn de beperkingen soms te groot en moet het werk op een andere manier georganiseerd worden. De financiële effecten hiervan zijn nog moeilijk in te schatten. Ook is het op dit moment moeilijk in te schatten wat alle maatregelen, veranderingen en onzekerheden voor effect hebben gehad op de mentale weerbaarheid en gezondheid van de medewerkers. Voornamelijk in de periode maart t/m juli werd er veel gevraagd van onze medewerkers.

PROGRAMMA 1 FYSIEKE LEEFOMGEVING

Het programma Fysieke leefomgeving gaat over de zorg voor de fysieke leefomgeving. Het behouden en verzorgen van een prettige, veilige en duurzame leefomgeving staat hierbij centraal. De effecten van de coronacrisis zijn voor programma 1 divers. Hoewel directe financiële regelingen niet vallen onder dit programma zorgen de maatregelen voor een grote druk op uitvoerende medewerkers, het garanderen van veiligheid en het handhaven van de coronamaatregelen.

1.1   Crisisbeheersing en brandweer
De verwachte financiële effecten zijn minimaal   
Onder dit taakveld verantwoorden wij de rampenbestrijding, de bijdrage aan de veiligheidsregio en de kosten voor de brandweer. In het geval van rampenbestrijding en de brandweer zien wij geen ontwikkelingen die gerelateerd kunnen worden aan de gevolgen van de coronacrisis.

Impact coronacrisis op veiligheidsregio
De impact van de coronacrisis is, net als op de gemeente Noordoostpolder, bij de veiligheidsregio groot. Hierdoor zijn een aantal reguliere werkzaamheden maar ook verbetertrajecten stil komen te liggen of vertraagd. Voorbeelden hiervan zijn: het uitvoeren van het plan voor opleiden, trainen en oefenen (was fysiek niet mogelijk in verband met de maatregelen) maar ook het uitvoeren van de verbeterpunten uit de kwaliteitsmeting van Berenschot en het verder vormgeven van de crisisorganisatie Midden-Nederland. Deze laatste twee vergde de inzet van veel medewerkers van de veiligheidsregio die op dat moment hun werkzaamheden, logischerwijs, moesten verleggen.
Op korte termijn volgt een bestuursrapportage van de veiligheidsregio waarin de daadwerkelijke impact en de gevolgen voor die organisatie gedeeld worden.

De veiligheidsregio geeft aan dat op dit moment de extra kosten opgevangen kunnen worden binnen de begroting. In de septembercirculaire is beschreven dat er procesafspraken zijn gemaakt om tot compensatie te komen van de kosten van veiligheidsregio’s. Naar alle waarschijnlijkheid zijn de financiële effecten voor de gemeente minimaal.

1.2   Openbare orde en veiligheid
Extra uitgaven handhaving en openbare orde en ondersteuning veiligheidsvraagstukken
Onder taakveld 1.2 verantwoorden wij de openbare orde en veiligheid, rechtsbescherming en service bij festiviteiten.   
Ter voorkoming van verdere verspreiding van het coronavirus is er vanuit de veiligheidsregio een noodverordening van kracht. Om deze te kunnen handhaven is er extra inzet noodzakelijk voor handhaving. Er zijn twee extra BOA’s ingehuurd om hier aan te kunnen voldoen. De kosten daarvan zijn circa € 50.000.

Gedurende de coronaperiode, met name de periode tot en met de zomer 2020, werd er van de gemeentelijke organisatie veel gevraagd. Aanpassingen in de organisatie en het uitzetten en duiden van besluiten van de voorzitter van de veiligheidsregio en de rijksoverheid moesten opgepakt worden. Dit betekent dat andere werkzaamheden op het gebied van, onder andere, openbare orde & veiligheid en crisisbeheersing niet of minder snel zijn opgepakt. Te denken hierbij valt aan de invoering van de persoonsgerichte aanpak, het 7-stappenmodel jeugd en de opzet van het herziene integraal veiligheidsbeleid. Voor de werkzaamheden volgend uit de gevolgen van coronacrisis is extra ingehuurd.

Doordat festiviteiten op grote schaal niet toegestaan zijn, zien we minder uitgaven en inkomsten voor de service van festiviteiten.

Minder inkomsten terrassen
In totaal zijn er ca. 30 terrassen op gemeentegrond. Normaal gesproken is het huurtarief gemiddeld ca. € 12  per m2 per jaar. Voor 2020 is dit ca. € 10. Deze kostendaling wordt veroorzaakt door de kwijtschelding voor de maanden dat de horeca gesloten was. Er worden geen extra kosten in rekening gebracht voor de extra m² die de ondernemers tijdelijk extra huren. De totale kosten daarvoor zijn € 8.000.

2.1   Verkeer en vervoer
Er zijn geen financiële effecten voor verkeer en vervoer.   
Onder taakveld 2.1 verantwoorden wij alle kosten met betrekking tot verkeer- en vervoersstromen. Landelijk zien we een trend van lagere uitgaven voor verkeer en vervoer doordat er geen verkeersmaatregelen in het kader van evenementen worden uitgevoerd. Wij verantwoorden deze kosten onder taakveld 1.2 en declareren eventuele kosten bij de initiatiefnemer.

Het proces van het GVVP (Gemeentelijk Verkeers- en Vervoersplan) heeft aanzienlijke vertraging opgelopen als gevolg van de coronacrisis. De overlegavonden met belanghebbenden zijn geannuleerd. Met een half jaar vertraging zijn deze avonden inmiddels in een digitale variant bijna afgerond.
De gevolgen van de coronacrisis hebben ook effect op de inhoud van het GVVP. De verwachting is dat de tijdelijke situatie door de coronacrisis niet alleen een tijdelijke invloed heeft op de vervoersomvang, maar ook op lange termijn een aanzienlijk effect heeft.

Door de beperkte vervoersstromen is de uitstoot aanzienlijk verminderd en is er naar verwachting een daling van het aantal verkeersongevallen. De daadwerkelijke cijfers hiervan zijn echter nog niet bekend. De veranderingen in de vervoersstromen en de effecten daarvan zullen vertaald moeten worden naar het GVVP.

2.2   Parkeren
Er zijn geen financiële effecten
Onder taakveld 2.2 verantwoorden we de kosten met betrekking tot parkeren.
Landelijk zien we dat er voor veel gemeenten sprake is van een tekort door achterblijvende parkeeropbrengsten. Binnen Noordoostpolder is er geen zone betaald parkeren. Er is daarom ook geen sprake van gemiste parkeeropbrengsten door lagere bezoekersaantallen.

2.4    Economische havens en waterwegen
De verwachte financiële effecten zijn minimaal

Onder taakveld 2.4 verantwoorden wij de kosten en het beleid voor binnenhavens en waterwegen, grachten, havens en waterpartijen en waterkering en afwatering.
Landelijk zien wij dat er sprake is van minder inkomsten op dit taakveld door de vermindering van scheepvaart. Binnen Noordoostpolder is er geen sprake van scheepsvaart op dit niveau. Ook de werkzaamheden en kosten wijken niet significant af van de begroting.

3.2   Fysieke bedrijfsinfrastructuur
De verwachte financiële effecten zijn minimaal   
Onder taakveld 3.2 verantwoorden we de grondexploitaties voor bedrijventerreinen.
Op dit moment heeft de coronacrisis nog geen invloed op de grondexploitaties bedrijventerreinen. De mogelijke economische crisis naar aanleiding van de coronamaatregelen en de onzekerheden voor bedrijven zullen als eerste zichtbaar worden in de verkoop van grond in de grondexploitaties van de bedrijventerreinen. We verwachten dit effect echter nog niet in 2020.

5.7   Openbaar groen en (openlucht) recreatie
De verwachte financiële effecten zijn minimaal   
Onder taakveld 5.7 verantwoorden we het openbaar groen, recreatieve voorzieningen en werkzaamheden in het kader van leefbaarheid.

Recreatie
De recreatiesector is zowel positief als negatief beïnvloed door de coronacrisis. Binnen Noordoostpolder zijn er ondernemers in de recreatie en toerisme branche die door de beperkende maatregelen minder inkomsten genereren dan andere jaren. Door de beperkende maatregelen in het reizen zien we dat burgers in de omgeving meer gebruiken maken van de voorzieningen in de gemeente zoals de recreatieplas Wellerwaard.

Openbaar Groen
Het openbaar groen is onderhouden zoals verwacht. Ook hierin zien we een stijging van de bezoekersaantallen. Omdat we geen inkomsten generen zoals entreegelden voor het bos zien we geen stijging in de financiële middelen.

Leefbaarheid
Onze inwoners zijn meer thuis en hechten meer waarde aan hun leefomgeving en de mogelijkheden voor hun kinderen. We zien een lichte stijging in de wens naar meer of verbeterde speel- en recreatievoorzieningen. Dit brengt op dit moment nog geen extra werkzaamheden voor de gemeente Noordoostpolder met zich mee.

7.2   Riolering
De verwachte financiële effecten zijn minimaal    
In het begin van de coronacrisis en de onduidelijkheden rond besmetting is gekozen om gebruik te maken van een gespecialiseerd bedrijf met de juiste beschermingsmiddelen om de risico’s zo beperkt mogelijk te houden. Inmiddels is het duidelijk dat het uitvoeren van de werkzaamheden met een normaal regime door de medewerkers van wijkbeheer kunnen worden uitgevoerd. De kosten voor de inzet van het gespecialiseerde bedrijf bedragen € 18.000. Over het algemeen zien we geen extra kosten voor het onderhoud van de riolering en gaan de werkzaamheden door zoals verwacht.

7.3   Afval
Extra uitgaven door meer afvalinzameling
Taakveld 7.3 bevat alle activiteiten die verband houden met afvalinzameling en verwerking.

Hogere uitgaven afvalinzameling (HVC)
Vanaf maart 2020 is de norm thuiswerken waar mogelijk. De intelligente lockdown bracht met zich mee dat de grootste groep inwoners thuis bleef. Hierdoor zijn meer mensen thuis aan het klussen, verbouwen en opruimen. Het huishoudelijke afval is hiermee behoorlijk gestegen. Dit extra afval moet worden aangeleverd bij de afvalverwerker. De extra kosten daarvoor zijn € 80.000 euro.

Hogere uitgaven milieustraat   
Door het hierboven genoemde klussen, verbouwen en opruimen zijn er meer bezoekers geweest bij de milieustraat. Om alles in goede banen te leiden is daarvoor extra capaciteit ingezet. De kosten daarvoor zijn € 80.000. Inmiddels is de extra inzet weer afgeschaald naar de normale bezetting.

7.4   Milieubeheer
Er zijn minimale financiële effecten   
Onder dit taakveld verantwoorden wij alle kosten met betrekking tot duurzaamheid, bescherming van de leefomgeving en milieu.

De activiteiten met betrekking tot milieubeheer hebben tot op dit moment geen hinder ondervonden van de gevolgen van de coronacrisis. Zowel landelijk al in de Noordoostpolder zien wij een trend van verbouwen en verduurzamen van woningen. Dit heeft door de coronacrisis een boost gekregen. Het verduurzamen van woningen draagt bij aan het realiseren van onze duurzaamheidsambities. Dit wordt verder toegelicht onder taakveld 8.3 Bouwen en wonen.

7.5   Begraafplaatsen en crematoria
De verwachte financiële effecten zijn minimaal   
Onder het taakveld 7.5 verantwoorden wij alle kosten met betrekking tot uitvaarten, begraafplaatsen en crematoria.
Helaas zijn er in Noordoostpolder ook inwoners overleden door de gevolgen van Corona. We zien over de het gehele jaar geen grote stijging in het aantal uitvaarten waardoor er geen tot zeer beperkte financiële effecten waarneembaar zijn. Bij uitvaarten waren er, door de landelijke maatregelen, minder bezoekers toegestaan dan normaal.

8.1   Ruimtelijke Ordening
De verwachte financiële effecten zijn minimaal   
Onder het taakveld 8.1 verantwoorden wij het voorbereiden en vaststellen van structuur- en
bestemmingsplannen en visies en faciliterend grondbeleid. Binnen dit taakveld zien wij een grote stijging in de vraag naar flexibiliteit om af te wijken van het huidige bestemmingsplan. Als gemeente doen wij ons uiterste best om, binnen de wettelijke kaders, de burgers en ondernemers zo veel
mogelijk tegemoet te komen in de (on)mogelijkheden van deze tijd. Zo geven we horecaondernemers bijvoorbeeld meer ruimte voor terrassen.

8.2   Grondexploitatie (niet bedrijventerreinen)
De verwachte financiële effecten zijn minimaal   
Onder dit taakveld verantwoorden wij alle kosten met betrekking tot de grondexploitaties.
Voor grondexploitaties van woningbouwlocaties is de verwachting dat door de gespannen woningmarkt en lage rentestand er op korte termijn niet tot nauwelijks effect is.

8.3   Wonen en bouwen
De verwachte financiële effecten zijn minimaal
Taakveld 8.3 gaat over woningbouw en woningverbetering, vergunningen en stedelijke vernieuwing.

Realiseren duurzaamheidsambities
Het realiseren van de duurzaamheidsambities komt door de coronacrisis in gevaar. In het begin van de crisis zien wij een stijging in het aantal investeringen in het duurzaam verbeteren van woningen. Echter is dit niet zichtbaar op grote schaal en in de bedrijvensector.
Geplande (communicatie)acties om verduurzaming van woningen te stimuleren en duurzaamheid in zijn algemeenheid onder de aandacht te brengen zijn vertraagd of worden op andere wijze ingevuld. Het project in de Zuidert om een actie op te zetten om woningen te verduurzamen is doorgeschoven naar eind dit jaar/begin volgend jaar. De jaarlijkse duurzaamheidsevenementen die we samen met de pioniers van toekomst organiseren, worden dit jaar anders ingevuld. Er vinden dit jaar geen fysieke bijeenkomsten plaats maar een marketing project waarbij met behulp van social media, filmpjes en een duurzaamheidskrant het onderwerp duurzaamheid onder de aandacht van de inwoners van Noordoostpolder wordt gebracht.

Bestemmingsplannen
Er is nog steeds een landelijk woningtekort, de druk op de woningmarkt is hoog.
Het duurt sowieso altijd wel even voordat een crisis ook de woningmarkt raakt. Meestal daalt eerst het vertrouwen, na een half jaar worden de transacties geraakt en daarna volgen de prijzen.

PROGRAMMA 2 SOCIALE LEEFOMGEVING

4.2   Onderwijshuisvesting
Er zijn op dit moment geen financiële gevolgen.
Onder dit taakveld valt de nieuwbouw, aanpassingen en uitbreiding van schoolgebouwen, de verhuur van lokalen en opstellen programma onderwijshuisvesting.
Scholen hebben verschillende maatregelen moeten nemen om coronaproof les te kunnen geven. De kosten hiervan zijn voor de scholen zelf. Uit gesprekken met de scholen is gebleken dat ze dit op een adequate manier oppakken. De onderwijsinstellingen en de gemeente voldoen aan de wet- en regelgeving. We zijn scherp op de regelgeving en op nieuw beleid n.a.v. ventilatie vereisten.

4.3   Onderwijsbeleid en leerlingzaken
Er zijn geen financiële gevolgen
Tot dit taakveld behoren het lokaal onderwijsbeleid en de leerlingvoorzieningen.
Vooralsnog lijkt het oplopen van achterstanden door thuisonderwijs in onze gemeente beperkt. Kinderen waarvoor al zorgen waren zijn in deze periode het meest kwetsbaar gebleken. Hiervoor zal extra aandacht zijn. De schoolbesturen verwachten dit binnen de reguliere werkzaamheden te kunnen aanpakken. Door de PO Onderwijsraad wordt een enquête uitgezet om opgelopen achterstanden te meten. Daarbij wordt aangesloten door de schoolbesturen. We houden als leerplichtambtenaar scherp de ontwikkelingen in de gaten met betrekking tot het voldoen aan de leerplicht.

Er zijn wel extra kosten gemaakt voor de voorschoolse voorziening peuters. Hiervoor ontvangen wij een dekking vanuit het Rijk. Het gaat om €24.865.   

5.1   Sportbeleid en activering
De financiële effecten zijn minimaal
Tot dit taakveld behoren de niet-fysieke maatregelen ter stimulering van professionele en amateursport.
Door de beperkende maatregelen in verband met coronacrisis moesten alle sportaccommodaties half maart dit jaar sluiten. Dit heet veel impact gehad op de sportverenigingen. Om de sportverenigingen tegemoet te komen is er voor een periode van vier maanden vrijstelling gegeven voor het betalen van huur. De financiële effecten hiervan staan onder taakveld 5.2. Er is veel tijd geïnvesteerd in het opstarten van de sportactiviteiten en de daarbij horende coronaproof protocollen. Er is zorg over de gevolgen die dit heeft voor de vitaliteit en financiële zelfstandigheid van de verenigingen, dit wordt komende periode verder in kaart gebracht.

5.2   Sportaccommodaties
De financiële effecten zijn fors
Tot dit taakveld behoren alle accommodaties voor sportbeoefening.

Exploitatie Bosbad   
Het zwembad heeft een forse financiële tegenvaller gehad door de coronacrisis. Door de coronamaatregelen moest het zwembad dicht. Daardoor zijn er in die periode geen inkomsten geweest terwijl het zwembad wel technische moest doordraaien. Het zwembad heeft NOW1 en TOGS aangevraagd. Het Rijk is op dit moment aan het kijken naar regelingen die specifiek voor zwembaden zullen gelden. In afwachting daarvan wordt er bij deze rapportage niet gevraagd om extra geld voor het Bosbad. Het Bosbad zal echter hard interen op haar eigen vermogen en mochten er geen aanvullende maatregelen komen vanuit het rijk dan zal er naar alle verwachting een extra vraag om subsidie naar de gemeente komen.   

Sport
Voor sportaccommodaties zijn de huren voor 4 maanden niet in rekening gebracht, deze huur is aan de sportverenigingen kwijtgescholden. Het gaat om zowel buitensport- als binnensportaccommodaties. In totaal is het bedrag aan gederfde inkomsten circa € 69.000. Hiervoor wordt een beroep gedaan op een specifieke uitkering van het rijk. Daarnaast zijn er extra verwarmingskosten (vanwege en het handhaven van het protocol gebruik sportaccommodaties). De kosten daarvan zijn € 4.000.

5.3   Cultuurpresentatie, cultuurproductie en cultuurparticipatie
De financiële effecten zijn fors
Tot dit taakveld behoren alle activiteiten en subsidies ter bevordering van beeldende kunst muziek, dans, en toneel.

Cultuurbedrijf
Het Cultuurbedrijf heeft forse nadelige effecten ondervonden door de coronacrisis. In het begin van de coronacrisis zijn alle vestigingen van het Cultuurbedrijf gesloten geweest. Er worden nu steeds meer acties ondernomen om het Cultuurbedrijf, waar dat kan, weer op te starten. We zien dat culturele activiteiten op Schokland veel bezoekers trekken maar dat geldt niet voor het theater en het Muzisch Centrum. Naast het coronaproof inrichten en verzorgen van voorstellingen en andere activiteiten investeert het Cultuurbedrijf veel in promotie van de, aangepaste, activiteiten die wel doorgang kunnen vinden.
Het Cultuurbedrijf heeft aanspraak gedaan op NOW 1. Het is nog onduidelijk of er gebruik gemaakt kan worden van NOW 2. De prognose is een negatief resultaat van € 136.000. Voor zover nu bekent bekostigt de provincie daarvan 50% wanneer de gemeente de andere helft voor haar rekening neemt. De bijdrage van de gemeente is € 68.000. Via het Gemeentefonds worden gemeenten gecompenseerd om de lokale cultuurinfrastructuur te ondersteunen.

5.4   Musea
De financiële effecten zijn beperkt
Tot dit taakveld behoren activiteiten gericht op het verwerven, behouden, wetenschappelijk onderzoeken en presenteren van kunst en cultuur.
Binnen de gemeente Noordoostpolder verantwoorden wij het Museum Schokland en oudheidkunde op dit taakveld. Voor de gemeentelijke financiën is niet direct een effect zichtbaar. De aanvraag voor aanvullende regelingen loopt via het Cultuurbedrijf zoals beschreven in taakveld 5.3. De compensatieregeling vanuit het Rijk zal ook toegekend worden aan het museum Schokland.

5.5   Cultureel erfgoed
De financiële effecten zijn beperkt
Tot dit taakveld behoren taken gericht op conserveren en voor publiek toegankelijk maken van cultureel erfgoed.
Voor de gemeente Noordoostpolder betreft het cultureel erfgoed het gebied Schokland, monumenten en de Poldertoren. Voor de gemeentelijke financiën is niet direct een effect zichtbaar. De aanvraag voor aanvullende regelingen voor de cultuurinfrastructuur wordt ook toegepast op deze onderdelen.
Voor het gebied Schokland zien we een stijging van de bezoekersaantallen. Onze inwoners gaan duidelijk op zoek naar “wat kan er wel” in de regio. Schokland is hier een uitstekend voorbeeld van.

5.6   Media
De financiële effecten zijn beperkt
Tot dit taakveld behoren de openbare bibliotheek en de lokale omroep.
De lokale omroep heeft niet direct effecten ondervonden van de coronacrisis. De subsidie aan deze partij is doorgelopen zoals regulier.
De subsidie voor de bibliotheek loopt ook volgens het reguliere proces door. Door de maatregelen is de bibliotheek tijdelijk gesloten geweest. De reguliere dienstverlening is op een andere wijze voortgezet door het maken van afspraken voor het inleveren en ophalen van leesmateriaal en door meer gebruik te maken van digitale voorzieningen. Projecten, zoals lezingen, workshops en cursussen die zijn niet doorgegaan. De financiële effecten voor de bibliotheek zijn nog niet volledig helder. Voor de gemeente zijn er op dit moment geen financiële effecten bekend.

PROGRAMMA 3 ECONOMISCHE ONTWIKKELING

 0.3   Beheer overige gebouwen en gronden
Er zijn beperkte financiële effecten

Tot dit taakveld behoren taken met betrekking tot onroerend goed dat in en exploitatie is en niet aan een specifiek beleidsveld toe te delen. Voor de gemeente Noordoostpolder gaat het hierbij om verschillende gemeentelijke eigendommen, het verduurzamen van gemeentelijke gebouwen, het Dr. Jansencentrum en enkele overige gebouwen.

Er zijn minder bijeenkomsten georganiseerd door de gemeente en door overige partijen waardoor de huuropbrengsten naar verwachting achterblijven. Echter blijven de uitgaven ook beperkt waardoor per saldo de financiële effecten beperkt blijven. Daarnaast hebben overleggen en bijeenkomsten voor het verduurzamen of ontwikkelen van locaties niet of in beperkte mate plaats kunnen vinden. Naar verwachting zullen specifieke projecten vertraging oplopen.

2.3   Recreatieve havens
De financiële effecten zijn minimaal

Tot dit taakveld behoren havens voor de recreatieve scheepvaart: In de eerste helft van 2020 is er minder recreatievaart geweest dan normaal. Voor veel gemeenten betekent dit dat er minder inkomsten zijn geweest voor haven-, sluis- en bruggelden. Omdat in Noordoostpolder geen haven-, sluis-, of bruggelden wordt opgelegd is er ook geen sprake van minder inkomsten. Vanaf de zomerperiode zien we een stijging in de recreatievaart. Mensen blijven meer in de eigen omgeving en ontdekken de recreatievaart als een prettige manier van recreëren.

3.1   Economische ontwikkeling
Er zijn beperkte financiële effecten voor de gemeente.
Onder taakveld 3.1 verantwoorden wij de samenwerking, ontwikkeling en versterking van en met het bedrijfsleven, kennis- en onderzoeksinstellingen en medeoverheden. Door de maatregelen heeft een groot aantal werkzaamheden met bedrijven en instellingen niet, of op een andere wijze, plaats kunnen vinden. We zien dan ook dat de projecten later opgestart worden, langer in ontwikkeling zijn of uitgesteld worden naar een later moment wanneer de samenwerking geïntensiveerd kan worden. De budgetten welke niet gebruikt kunnen worden in 2020 worden overgeheveld naar een volgend jaar. Onder dit taakveld worden enkel projecten/investeringen begroot.

Horeca, culturele instellingen, bedrijven in de automotive en detailhandel op het gebied van kleding hebben aanzienlijk minder inkomsten dan andere jaren. Dat deze gevolgen nog niet te zien is in toenemende faillissementen en uitkeringen komt in alle waarschijnlijkheid door het pakket van economische steunmaatregelen van de rijksoverheid. Een deel van de maatregelen, zoals de NOW en de TOZO wordt verlengd tot en met juni 2021.

Arbeidsmarkt
Cijfers van het UWV laten zien dat het aantal mensen met een WW-uitkering na een aanvankelijke groei nu stabiel blijft. In juni 2020 ontvingen 828 mensen uit Noordoostpolder een WW-uitkering, in juli waren dat er 801. Evengoed is het aantal WW-uitkeringen in juli 13% hoger dan in dezelfde maand vorig jaar.

Na een bepaalde tijd stromen mensen vanuit de WW naar de Bijstand. Dat effect is nog niet sterk zichtbaar, een half jaar na het begin van de coronacrisis. In augustus had USD 864 actieve dossiers, in juli waren dat er 855. Ter vergelijking: in januari 2020 waren er 842 dossiers.

3.3   Bedrijvenloket en bedrijfsregelingen
De financiële effecten voor de gemeente zijn minimaal
Tot dit taakveld behoren de op bedrijven en ondernemers gerichte ondersteuning en dienstverlening van de gemeente.

Het aantal faillissementen in Noordoostpolder stijgt (nog) niet. Uit metingen bij ondernemers in de Regio Zwolle blijkt dat 24% van de ondernemers wel vreest voor het voortbestaan van het bedrijf. 16% van de ondernemers denkt mensen te moeten ontslaan. Het echte effect van de coronacrisis zal in 2021 duidelijk worden. De sectortafels worden zo snel mogelijk bijeengeroepen, om te kijken of we lokaal en regionaal kunnen ondersteunen en faciliteren om de economische gevolgen van de coronacrisis te beperken.
Omdat er vanwege de coronacrisis minder bijeenkomsten/beurzen plaatsvinden wordt het geraamde budget van € 21.000 niet ingezet.

3.4   Economische promotie
Forse financiële effecten
Tot dit taakveld behoren activiteiten verricht op het “op de kaart zetten” van de gemeente

Minder inkomsten toeristenbelasting
Voor 2020 zijn we uitgegaan van verminderde inkomsten voor de toeristenbelasting. Het grootste negatieve effect op de toeristenbelasting is het wegvallen van het verblijf van arbeidsmigranten. Een dempend effect hierop is het aantal mensen dat in eigen land op vakantie gaat. Het Rijk gaat uit van een daling van € 97.000. Dat bedrag krijgen we vergoed vanuit het Rijk. In 2021 zullen we pas weten wat de daadwerkelijke effecten zijn omdat dan de aanslag 2020 wordt opgelegd.

Verandering in promotionele activiteiten
 De promotionele activiteiten worden niet of met een lager bezoekersaantal uitgevoerd. Hierdoor is er minder aandacht in de media voor het imago van de gemeente Noordoostpolder. Daardoor verwachten we een daling van de kosten voor economische promotie en evenementen.

Terrassen tijdelijk anders gebruikt
De coronamaatregelen betekenen meer vraag van ondernemers om meer fysieke ruimte voor hun terrassen. Binnen kunnen zij minder gasten ontvangen en ook buiten moeten zij de tafels verder uit elkaar zetten. De terrassen staan vaak op gemeentegrond en de ondernemer betaalt normaliter huur per vierkante meter.

Om aan de veranderde vraag tegemoet te komen, biedt het college de ondernemers nu meer ruimte tegen dezelfde totaalprijs per jaar. Zo kunnen zij zonder extra kosten evenveel gasten ontvangen als voor de coronamaatregelen. Voor de maanden april en mei (de maanden waarin de horeca gesloten was), betalen de ondernemers géén huur. Dit zorgt voor een inkomstenderving voor de gemeente.

Door de grotere terrassen is er tijdelijk minder loopruimte beschikbaar voor bijvoorbeeld winkelend publiek, maar ook hiermee is wel rekening gehouden in de toestemming: het terras mag alleen worden vergroot als er genoeg loopruimte overblijft (minimaal 3,5 meter breed).

Financieel vallen de terrassen onder taakveld 1.2. Daarom zijn die in programma 1 opgenomen.

Minder inkomsten marktleges
Straatmarkten hebben niet of in beperkte mate plaatsgevonden. Hierdoor zijn er minder inkomsten voor marktleges. In totaal is er voor marktleges een inkomstenderving van circa € 8.000.

PROGRAMMA 4 DIENSTVERLENING EN BESTUREN

0.1   Bestuur
De financiële effecten zijn minimaal
Tot dit taakveld behoort de facilitering van de bestuursorganen.
Voor het blijven functioneren van de bestuursorganen zoals het college en de raad zijn er aanvullende faciliteiten beschikbaar gesteld. Er zijn extra kosten gemaakt voor het online vergaderen van de raad en het college. Deze kosten zijn meegenomen in de kosten voor overhead (taakveld 0.4 omdat dit ineens aangekocht en gefinancierd is voor de gehele organisatie. De mogelijkheden tot het besturen en de manier van samenwerken en samen komen is sterk gewijzigd. Zowel voor de raad als voor het college vraagt dit een groot aanpassingsvermogen.

0.2   Burgerzaken
De financiële effecten zijn aanzienlijk
Tot dit taakveld behoren de burgerzaken.

Tijdens de coronacrisis hebben we onze dienstverlening aangepast. Er zijn extra personele kosten gemaakt voor het KCC. Dit komt omdat er voor is gekozen om in ploegen te werken zodat er bij een uitbraak geen sprake is van het wegvallen van het hele team. De totale kosten voor extra inzet bedraagt circa € 200.000.

Daarnaast zijn er minder huwelijken voltrokken of huwelijk zijn omgezet naar het gratis moment. Daardoor blijven de inkomsten voor de huwelijksleges achter. Er zijn ook minder reisdocumenten uitgegeven en waar mogelijk uitgesteld. De financiële effecten zijn op dit moment nog niet voldoende inzichtelijk. De dienstverlening is sinds mei weer volgens de reguliere wijze zonder de noodzaaktoets en wens en behoefte-inventarisatie vooraf. Hierdoor is de aanvraag van documenten weer genormaliseerd.

Extra kosten verkiezingen 2021
Het kabinet stelt geld beschikbaar om gemeenten te compenseren voor de extra kosten bij o.a. de Tweede Kamerverkiezing 2021 als gevolg van de coronamaatregelen. De extra kosten hangen onder meer samen met aanvullende kosten voor de inrichting van stemlokalen, voor het mogelijk moeten huren van alternatieve locaties die in de coronacrisis beter geschikt zijn om als stemlokaal in te richten, voor toegankelijkheid van die locaties en voor de aanvullende werkzaamheden die gemeenten moeten doen ter voorbereiding van de verkiezingen. Het bedrag van € 80.152 wordt geoormerkt binnen de reserve beleidsplan.

0.4   Overhead
De financiële effecten zijn fors
Tot dit taakveld behoren de activiteiten die samenhangen met de sturing en ondersteuning van medewerkers in het primaire proces.

Meer uitgaven digitalisering
In 2020 is er in een hoog tempo een slag gemaakt in digitalisering ter ondersteuning van het vele thuis- en digitaal werken. De extra kosten hiervoor zijn € 20.000.
Werknemersuitgaven

Op dit moment wordt een mogelijke extra vergoeding voor thuiswerken die voornamelijk ziet op ARBO gerelateerde zaken nader uitgewerkt. Hierbij kan gedacht worden aan een bureaustoel, tweede scherm of in hoogte verstelbaar bureau. Er wordt een besparing gedaan op de vergoeding voor de reiskosten. Hierbij is de verbreding van de fiscale vrije ruimte meegenomen. Structureel stijgen de kosten. De nadere uitwerking en toelichting vindt plaats in een separaat voorstel.

Meer uitgaven overhead
De meeste aanpassingen om het gemeentehuis en de werkplekken coronaproof te maken zijn in 2020 gemaakt. Daarnaast zijn er extra kosten gemaakt voor communicatie. De prognose is dat de totale kosten uitkomen op ca € 76.000.

Hogere uitvoeringsdruk
Medewerkers hebben door de coronacrisis soms aanvullende werkzaamheden gekregen waardoor het reguliere werk vertraagd kan zijn. Wanneer de extra werkzaamheden tot het niet halen van (beleids)doelstellingen zal leiden is dit opgenomen in de regulieren teksten van de najaarsrapportage. Daarnaast zijn er extra kosten gemaakt voor de inhuur van personeel dat niet direct onder een inhoudelijk programma valt. De kosten zijn zoveel mogelijk per taakveld benoemd. Het bedrag dat niet onder andere taakvelden valt is € 75.000.

Jaarrekeningcontrole
Door de aangepaste dienstverlening, extra werkzaamheden en thuiswerken zal er extra geïnvesteerd moeten worden in het proces en de samenwerking van de accountantscontrole.

PROGRAMMA 5 FINANCIËN

0.5   Treasury
De financiële effecten zijn beperkt
Tot dit taakveld behoren de activiteiten van de gemeente met betrekking tot financiering, beleggingen, dividenden en schenkingen.

De coronacrisis heeft volgens de huidige prognose geen effect op de meeste dividenden. Voor de BNG-bank geldt dat zij nog geen dividend hebben uitgekeerd. Het dividend van de BNG is uitgesteld tot na 31 december. Deze nemen we als balanspost op omdat deze volgend jaar waarschijnlijk wordt uitgekeerd. Normaal is het dividend ongeveer € 25.000.

0.61   OZB woningen
De financiële effecten zijn voor 2020 gering
Tot dit taakveld behoort de onroerende zaakbelasting op woningen

We weten pas in het voorjaar van 2021 wat de exacte effecten zijn omdat dan de aanslagen voor 2021 worden verzonden.

0.62   OZB niet-woningen
De financiële effecten zijn voor 2020 gering
Tot dit taakveld behoort de onroerende zaakbelasting op niet-woningen

Het is de verwachting dat het aantal faillissementen in 2021 op zal lopen wanneer de steunmaatregelen vanuit het Rijk beperkter worden. Daardoor is het aannemelijk dat er minder OZB inkomsten zijn. De effecten hiervan zijn pas duidelijk in het voorjaar van 2021 omdat dan de aanslagen 2021 worden verzonden.

0.7   Algemene uitkering en overige uitkeringen gemeentefonds
De effecten van de AU zijn onbekend
Tot dit taakveld behoren de uitkeringen uit het gemeentefonds.
Op 28 mei 2020 heeft het kabinet de Tweede Kamer geïnformeerd over een compensatiepakket voor de medeoverheden in verband met de financiële gevolgen van de coronacrisis (1e tranche). De meicirculaire gemeentefonds 2020 informeerde gemeenten hierover op hoofdlijnen. In augustus is besloten tot een aanvullend compensatiepakket (2e tranche).  In de septembercirculaire is nadere informatie gegeven over het financiële effect voor individuele gemeenten. De compensatie voor onze gemeente bedraagt € 1.507.620 (1e + 2e tranche).

0.8   Overige baten en lasten
De verwachte financiële effecten zijn minimaal
Tot dit taakveld behoren stelposten, taakstellende bezuinigingen en begrotingsruimte.
In de najaarsrapportage wordt hier verder niet op ingegaan. We gebruiken de post onvoorzien voor andere onvoorziene lasten. De coronacrisis heeft hier geen effect op.

0.9   Vennootschapsbelasting (VpB)
De verwachte financiële effecten zijn minimaal
-

0.10   Mutaties reserves
De verwachte financiële effecten zijn minimaal
We hebben vanuit het rijk extra middelen ontvangen voor de verkiezingen van 2021. Omdat we die kosten nu niet maken storten we dat bedrag in een reserve. Het gaat om een bedrag van € 80.152.

PROGRAMMA 6 KRACHTIG NOORDOOSTPOLDER

De gevolgen van Covid-19 zijn voor het sociaal domein nog onzeker. Vanuit het Rijk zijn er diverse financiële regelingen die onder programma 6 vallen, zoals de omvangrijke TOZO regeling.

De coronacrisis treft onze samenleving in het hart. Mensen kunnen hun baan verliezen, sommige ondernemers vechten om hun bedrijf overeind te houden en zelfstandigen zien het aantal opdrachten teruglopen. Daarom zijn er tijdelijke financiële regelingen, waarmee de Rijksoverheid kleine en grote bedrijven en zelfstandig ondernemers helpt. Het gaat om regelingen op het gebied van: inkomensondersteuning, ontwikkeladvies, omscholing, bijscholing, tegemoetkoming voor vaste lasten, belastingmaatregelen, kredietverstrekking en garanties.

Er zijn veel gevolgen voor het sociaal domein. Zo valt bijvoorbeeld de omvangrijke TOZO regeling onder programma 6. De gevolgen van Covid-19 zijn voor een groot deel van het sociaal domein nog onzeker.

Meerkostenregeling
Om aan de richtlijnen van het RIVM te voldoen kan het zijn dat zorgaanbieders meerkosten hebben. Dat kan variëren van beschermingsmiddelen tot bijvoorbeeld extra huur van locaties. De VNG heeft met het Rijk afspraken gemaakt over de vergoeding hiervan die lopen tot en met 31 december 2020. Tot nu toe hebben enkele zorgaanbieders een declaratie bij de gemeente Noordoostpolder ingediend voor een totaal bedrag van € 55.000. Het is de verwachting dat in het najaar meer zorgaanbieders een declaratie zullen indienen. Het is daarom op dit moment niet mogelijk een prognose van de totale meerkosten van zorgaanbieders voor geheel 2020 te maken.

6.1   Samenkracht en burgerparticipatie
Onder dit taakveld vallen algemene voorzieningen die zijn gericht op participatie. Een groot deel van de kosten die onder dit taakveld vallen betreffen subsidies. De maatregelen in de bestrijding van het coronavirus zijn van invloed op de activiteiten waarvoor de gemeente Noordoostpolder subsidie verleent. Het kan voorkomen dat subsidieontvangers activiteiten niet kunnen uitvoeren, gedeeltelijk kunnen uitvoeren, of activiteiten verplaatsen. Dit heeft niet direct grote financiële gevolgen voor de gemeente Noordoostpolder aangezien het college, onder voorwaarden, heeft ingestemd met een coulante afhandeling van subsidieverleningen.

Noodopvang voor kinderen van ouders in cruciale beroepen
Tot 1 juli is er gratis noodopvang geboden aan ouders die werken in vitale beroepen en voor kinderen die in onveilige thuissituaties belanden. De kosten hiervoor worden via de algemene uitkering vergoed door het rijk. Het gaat om € 4500.

Buurt- en clubhuizen
Voor buurt en clubhuizen geldt dat hier minder activiteiten hebben kunnen plaatsvinden. In de dorpen zijn geen activiteiten in de dorpshuizen geweest tot de zomer. De inkomsten blijven hierdoor achter. De exacte hoogte hiervan is op dit moment niet bekend. We krijgen vanuit het Rijk een compensatie voor buurt en clubhuizen. Dit loopt via de algemene uitkering. De schatting is dat dit voor de gemeente Noordoostpolder gaat om een bedrag van 45.000

6.2   Wijkteams
Onder dit taakveld valt vooral het Sociaal Team en de dienstverlening van specialisten. Werkzaamheden zijn niet of anders uitgevoerd. Het wijkteam heeft bijvoorbeeld minder huisbezoeken afgelegd en dit vervangen door telefonische overleggen. Een deel van de activiteiten is uitgesteld. Het is niet de verwachting dat de coronacrisis tot extra kosten voor de gemeente Noordoostpolder leidt.

6.3   Inkomensregelingen
Onder dit taakveld behoren alle inkomens- en bijstandsvoorzieningen.

BBZ en Tozo
De Tijdelijke overbruggingsregeling zelfstandig ondernemers (Tozo) is één van de maatregelen van het kabinet om ondernemers te ondersteunen tijdens de coronacrisis. De regeling is voor zelfstandig ondernemers, waaronder zzp’ers. Het voorziet in een aanvullende uitkering voor levensonderhoud als het inkomen door de coronacrisis tot onder het sociaal minimum daalt. Daarnaast is er een lening voor bedrijfskapitaal om liquiditeitsproblemen als gevolg van de coronacrisis op te vangen. De uitgaven van regeling en de uitvoeringskosten van het ZLF worden door het Rijk vergoed. Daardoor zijn er voor onze gemeente geen financiële consequenties.

Omdat de Tozo-regeling een voorliggende voorziening voor de BBZ is, voorzien wij op dit moment voor 2020 geen stijging van de BBZ-uitgaven.

Buig en Bijzondere bijstand
In zijn algemeenheid geldt dat de meeste inwoners eerst baat hebben van steunmaatregelen van het Rijk, zoals de NOW-regeling en bij verlies van betaald werk daarna een WW-uitkering krijgen. Mochten inwoners na afloop van deze uitkering nog geen werk hebben gevonden, dan komen zij eventueel pas in aanmerking voor een bijstandsuitkering. Op basis van landelijke prognoses van de VNG is de mogelijke extra last circa € 885.000. Deze wordt in principe gedekt uit de BUIG. De hoogte van de BUIG wordt doorgaans in oktober bekend gemaakt.

Kwijtscheldingen
De verwachting is dat meer mensen in de financiële problemen komen waardoor er meer gebruik zal worden gemaakt van kwijtscheldingen. Op basis van landelijke prognoses is de mogelijke extra last circa € 70.000.

Armoedebeleid
Door een toenemend aantal mensen zonder werk is de verwachting dat een kwetsbare groep mensen extra hard wordt geraakt. Hierdoor kan het beroep dat mensen doen op regelingen zoals de Meedoenregeling toenemen. Het is echter niet de verwachting dat dit voor de gemeente in 2020 al extra lasten inhoudt. Vanwege de voorwaarden om gebruik te mogen maken van het Meedoenpakket komen ouders/verzorgers namelijk vaak niet gelijk bij verlies van betaald werk in aanmerking voor deze regeling.

MKB Doorstart regeling
Door een groter aantal MKB’ers dat mogelijk financieel in de problemen komt is het mogelijk dat er een groter beroep wordt gedaan op het de MKB Doorstartregeling. Omdat bij de MKB Doorstart regeling sprake is van een budgetplafond, zal er waarschijnlijk in 2020 niet of zeer beperkt sprake zijn van extra lasten.

6.4   Begeleide participatie
Onder dit taakveld vallen voorzieningen ter bevordering van maatschappelijke participatie.

Ondersteuning Concern voor werk
Covid-19 heeft veel effect op SW-bedrijven. In de eerste plaats heeft het effecten voor de doelgroep. Deze groep kan vaak moeilijk omgaan met veranderingen en onzekerheden. Daarnaast is er voor SW bedrijven sprake van een omzetdaling omdat veel werkzaamheden niet meer kunnen worden uitgevoerd. Voor ons eigen SW bedrijf is er ook een omzet daling, maar het financiële resultaat is tot en met augustus relatief goed. Concern voor werk heeft aangegeven dat het niet de verwachting is dat van de gemeente Noordoostpolder een extra bijdrage zal worden gevraagd als gevolg van tekorten veroorzaakt door de coronacrisis. Voor de extra kosten die er wel zijn krijgen wij een uitkering van het Rijk die mee wordt genomen in het compensatie pakket. Dit bedrag gaat door naar de IJsselmeergroep. Het gaat om € 396.141.

Dagbesteding
Dagbesteding heeft bij veel zorgaanbieders in de eerste helft van het jaar minder tot niet plaatsgevonden. De vergoedingen hiervoor zijn echter wel doorbetaald. Dat was op basis van richtlijnen vanuit het Rijk. De doorbetaalde vergoedingen zaten al in onze begroting. Daarom is het de verwachting dat op dit onderdeel geen, of zeer beperkt, sprake zal zijn van extra kosten als gevolg van de coronacrisis.

6.5   Arbeidsparticipatie
Onder dit taakveld vallen alle op arbeid gerichte participatie- en re-integratie voorzieningen.

Re-integratie

Als gevolg van de economische onzekerheid stijgt de werkloosheid en in het verlengde daarvan de instroom in de Participatiewet. De verwachting is dat de WerkCorporatie daardoor in 2020 50 extra kandidaten moet begeleiden. De re-integratie van deze kandidaten is intensiever dan voor de crisis. Er zijn minder vacatures en kandidaten hebben een grote afstand tot de arbeidsmarkt. Het totale bestand van de Participatie zal stijgen door meer instroom en minder uitstroom. Dat vraagt op termijn wellicht meer inzet van personeel of aanpassing van het niveau van dienstverlening. De verwachting is echter dat deze extra kosten voor 2020 binnen de begroting van de WerkCorporatie opgevangen kunnen worden.

6.6   Materiële voorzieningen
De coronacrisis heeft geen effect op de verstrekking van materiële voorzieningen. Het is niet de verwachting dat de kosten als gevolg van de coronacrisis hoger zullen uitvallen.

6.71   Maatwerk dienstverlening 18+
Onder dit taakveld valt de dienstverlening aan individuele cliënten met een beperking die zelfstandig wonen en die ondersteuning behoeven in de vorm van beschikbare uren op basis van een toekenningsbeschikking.

Schulddienstverlening
Door een groter aantal mensen dat financieel in de problemen kan komen zal er waarschijnlijk een groter beroep worden gedaan op schulddienstverlening. Met de partijen die binnen onze gemeente de schulddienstverlening uitvoeren zijn budgetten afgesproken die deels gebaseerd zijn op historische cliëntenaantallen. Omdat de cliëntenaantallen in de periode voor de coronacrisis zijn gedaald, is het niet de verwachting dat deze budgetten in 2020 onvoldoende zullen zijn.

Met uitzondering van hetgeen is vermeld onder de “meerkostenregeling”, is het de verwachting dat met betrekking tot de overige maatwerkdienstverlening geen, of zeer beperkt, sprake zal zijn van extra kosten als gevolg van de coronacrisis.

Inhaalzorg
Als gevolg van de coronacrisis kan het voorkomen dat de verlening van zorg is uitgesteld. Dit kan op een later moment in het jaar tot extra kosten leiden indien de verlening van deze zorg dan wordt ingehaald. Op dit moment is het nog niet mogelijk een betrouwbare prognose te maken in hoeverre dit tot extra kosten leidt voor de gemeente Noordoostpolder.

Eigen bijdrage
Als gevolg van Covid-19 hoeven Wmo-cliënten over de maanden april en mei 2020 geen eigen bijdrage te betalen. Op basis van de gerealiseerde eigen bijdrage-opbrengsten verwacht de gemeente Noordoostpolder niet dat dit tot een negatieve afwijking ten opzicht van de begroting zal leiden.

6.72   Maatwerkdienstverlening 18-
Dit taakveld betreft deels lokaal ingekochte zorg en deels regionaal via de Aankoopcentrale ingekochte zorg. De Aankoopcentrale heeft aangegeven dat het aannemelijk is dat het samenwerkingsverband nog een declaratie voor meerkosten indient in verband met het leveren van zorg volgens coronarichtlijnen. De hoogte hiervan is nog onbekend aangezien de focus momenteel ligt op de afwikkeling van het risicodossier (2019).

Kosten als gevolg van omzetderving.
Met uitzonderling van Jeugd-GGZ, is er bij regionaal ingekochte zorg alleen sprake van subsidiëring en lumpsum-financiering. De opbrengsten van zorgaanbieders zijn daarom gegarandeerd. Er kan daarom geen sprake zijn van omzetderving bij zorgaanbieders. Gemeenten hebben daarom geen extra kosten als gevolg van de vergoeding van omzet derving.

Met betrekking tot de lokaal ingekochte zorg is het, uitgezonderd hetgeen is vermeld onder de “meerkostenregeling” niet de verwachting dat de kosten als gevolg van de coronacrisis hoger zullen uitvallen.

6.81   Geëscaleerde zorg 18+
Vooral door extra kosten die gemaakt zijn in verband met de maatregelen tegen de verspreiding van het coronavirus zijn er in 2020 extra uitgaven van ruim € 2 miljoen op de maatschappelijke opvang aldus de centrumgemeente Almere. De rijksoverheid heeft middels een brief van 26 juli jl. laten weten welke compensatie de gemeenten ontvangen voor de meerkosten de coronacrisis voor de maatschappelijke opvang. De regio Flevoland zal € 1,8 miljoen ontvangen. Dit nadeel zal mogelijk ten laste gaan van het overschot op de regionale Wmo-taken. De inschatting is dat het aandeel van Noordoostpolder in dit nadeel circa € 22.000 is.

6.82   Geëscaleerde zorg 18-
Dit betreft regionaal ingekochte zorg via de Aankoopcentrale. Door Veilig Thuis Flevoland is een aanvraag ingediend over de periode tot en met juni 2020 voor een bedrag van € 168.000. Covid-19 heeft een grote impact op ouders/verzorgers en kinderen. Dat geeft meer druk op gezinnen waardoor er meer incidenten plaatsvinden in kwetsbare gezinnen. Door de Aankoopcentrale is nog niet aangegeven welk aandeel gemeente Noordoostpolder hierin heeft.

7.1   Volksgezondheid
Onder dit taakveld behoren maatregelen ter bescherming van de gezondheid van de bevolking als geheel, van specifieke risicogroepen, van jeugd en ouderen.
Als gevolg van de coronacrisis kregen GGD ‘s drie grote extra taken: bron- en contactonderzoek onder mensen die (mogelijk) besmet zijn met het coronavirus, bemonstering van deze mensen en laboratoriumonderzoek naar deze monsters. Dit leidt weliswaar tot extra kosten, maar niet voor gemeenten aangezien compensatie rechtstreeks plaatsvindt vanuit het Rijk.

Deze pagina is gebouwd op 11/13/2020 10:11:03 met de export van 11/13/2020 10:06:01