Ambitie 1 - Energieneutraal en klaar voor klimaatverandering | |
Noordoostpolder is energieneutraal in 2030 en is voorbereid op klimaatverandering. |
---|
Speerpunt 1 - Noordoostpolder energieneutraal
Activiteit(en) | Toelichting | ||
1.1 - Wij ondersteunen het ‘Netwerk Noordoostpolder energieneutraal’ |
| ||
---|---|---|---|
Toelichting status activiteit | |||
Het Netwerk werkt verder aan een aantal projecten, waarbij er minimale vertraging is door de corona-crisis. Belangrijkste projecten:
De raad is via een themabijeenkomst op 31/8 bijgepraat over de stand van zaken van het Netwerk. | |||
1.2 - Wij maken bestaande wijken aardgasvrij |
| ||
Toelichting status activiteit | |||
De voorbereidende handelingen voor het opstellen van de transitievisie zijn in 2020 uitgevoerd. Zo zijn diverse externe bureaus benaderd en is opdracht verstrekt aan één van deze bureaus. Hiervoor wordt de eenmalige bijdrage voor de warmtetransitievisie vanuit het Rijk gebruikt. In de proeftuin Nagele zijn vergevorderde plannen om de eerste 8 woningen en een schoolgebouw van het aardgas af te halen. | |||
1.3 - Wij stellen in regionaal verband een energiestrategie op |
| ||
Toelichting status activiteit | |||
De concept-RES is vastgesteld in raden en staten. Het Planbureau voor de leefomgeving (PBL) onderzoekt de ingeleverde RES’sen. Voor Flevoland zijn er vooralsnog geen aanwijzingen dat er wijzigingen in de concept-RES nodig zijn. De RES 1.0 wordt in het voorjaar 2021 ter besluitvorming aangeboden worden aan raden en staten. Uiterlijk 1 juli 2021 wordt de RES 1.0 ingeleverd bij het nationaal programma. | |||
1.4 - Wij bevorderen nieuwe en schone mobiliteit |
| ||
Toelichting status activiteit | |||
Sinds het aansluiten bij de concessie oplaadpalen in de openbare ruimte van de MRA-e hebben we 40 verzoeken ontvangen voor het plaatsen van een laadpaal. 34 verzoeken hebben we geaccepteerd. Inmiddels zijn er 9 palen daadwerkelijk in bedrijf. Een aantal verzoeken kunnen we aan één paal koppelen. We verwachten voor het einde van het jaar nog zo’n 5 – 10 laadpalen te realiseren. Het realiseren van laadpalen kent echter wel een behoorlijke doorlooptijd. Dit heeft zowel interne als externe factoren. Een aantal aanvragen kost of heeft behoorlijk veel tijd gekost, omdat er niet overal evenveel draagvlak is voor laadpalen. Via de informele route zijn formele behandeling van bezwaren tot nu toe voorkomen. Innovatieve vervoersconcepten worden meegenomen in het GVVP dat eind 2020/begin 2021 klaar is. | |||
1.5 - Wij verduurzamen onze eigen gebouwen en installaties |
| ||
Toelichting status activiteit | |||
De meerjarenonderhoudsplannen voor deze gebouwen zijn aangepast naar duurzame meerjarenonderhoudsplannen. In het kader van de perspectiefnota is deze post gehalveerd. Dit betekent dat uitvoering hiervan serieuze vertraging oploopt. De gevolgen van deze halvering moeten we nog verder uitwerken. | |||
1.6 - Wij zorgen voor betere afvalscheiding zodat er minder restafval hoeft te worden verbrand |
| ||
Toelichting status activiteit | |||
De implementatie van het recycletarief is in volle gang. De containers met chip zijn in september geplaatst. Vanaf oktober wordt proefgedraaid en data gegenereerd. |
Speerpunt 2 - Een toekomstbestendig watersysteem
Activiteit(en) | Toelichting | ||
2.1 - Wij gaan aan de slag met het ‘Deltaplan Ruimtelijke Adaptie’ |
Wij stellen ons de vragen:
Een risicodialoog blijft maatwerk en is een herhalend proces. | ||
---|---|---|---|
Toelichting status activiteit | |||
Het Deltaplan Ruimtelijke Adaptatie (DPRA) bestaat uit drie stappen: het weten, willen en werken. De eerste stap het “weten” is dit jaar gezet en afgerond door uitvoering te geven aan de stresstesten voor waterveiligheid, wateroverlast, droogte en hitte. Volgens de landelijke planning in het DPRA moest dit jaar door ons al de tweede stap te zijn gezet het “willen”. Een stap had moeten gezet naar de “risicodialoog” met verschillende partijen, vooruitlopend om de laatste stap te zetten naar het “werken”. In feite het uitvoeren van doelmatige breed gedragen maatregelen om onze openbare ruimte tijdig voor 2050 te laten voldoen aan een klimaatbestendige en waterrobuuste inrichting. De eerste stap heeft zoals in de voorjaarsrapportage al gemeld vertraging opgelopen door het laat beschikbaar stellen door het RIVM van de methode voor het vervaardigen van uniforme hittekaarten. Uniformiteit is nodig om op nationaal niveau deze kaarten ter beschikbaar te kunnen stellen aan de nationale Klimaat Effect Atlas. Anderzijds hebben de beperkingen door de Covid-19 maatregelen niet bijgedragen om de achterstand te kunnen inlopen. | |||
2.2 - Wij zorgen voor een goed (afval)watersysteem |
| ||
Toelichting status activiteit | |||
In het uitvoeringsplan riolering 2020 stond vervanging door nieuwe aanleg van riolering bij het Kettingplein in directe omgeving van de Jumbo gepland. Inpassing van de riolering in het nieuwe stedenbouwkundig ontwerp heeft meer tijd gevergd dan aanvankelijk voorzien. De uitvoering van deze werkzaamheden start in het laatste kwartaal van dit jaar met een uitloop naar het eerste halfjaar van 2021. Ook uitvoering van de rioleringswerkzaamheden in de Sportweg in Rutten hebben vertraging opgelopen. Gewacht moest worden op uit te voeren aanpassingen door de Nutsbedrijven, het MFA in aanbouw en de sloop van basisschool De Sjaloom. Volgens de aangepaste planning komen de uit te voeren rioleringswerkzaamheden in het laatste kwartaal van dit jaar in uitvoering. Verwacht wordt dat realisatie van de rioleringswerkzaamheden in het eerste half jaar van 2021 worden voltooid. | |||
2.3 - Wij zetten ons in om de biodiversiteit te versterken |
| ||
Toelichting status activiteit | |||
In september besprak de raadscommissie een keuzenota over biodiversiteit. Deze winter komt die input terug in het Beleidsplan Openbare Ruimte. |