Ambitie 1 - Gezonde gemeentefinanciën | |
Een solide financieringsstructuur tegen zo laag mogelijke kosten en een begrijpelijke digitale presentatie van onze financiële documenten. |
---|
Speerpunt 1 - De gemeentelijke financiën op orde
Activiteit(en) | Toelichting | ||
1.1 - De saldi van de (meer)jarenprogrammabegroting zijn voor alle vier de jaren positief en duurzaam structureel sluitend. | Onder duurzaam sluitend wordt ook verstaan dat in de twee tussenjaren van de meerjarenbegroting een negatieve fluctuatie wordt geëffend door een beperkte onttrekking uit één of meerdere reserves. | ||
---|---|---|---|
Toelichting status activiteit | |||
De meerjarenbegroting 2020 – 2023 sluit duurzaam. Voor de jaren 2020 en 2021 worden incidenteel middelen onttrokken aan de reserve sociaal domein. | |||
1.2 - In 2020 wordt een keuze gemaakt voor de wijze van dekking van de lasten voor de drie decentralisaties. | Voor de budgettering van de drie gedecentraliseerde taken Jeugd, Wmo2015 en Participatie, is formeel nog geen besluit genomen over budgetneutraliteit binnen de gemeentelijke exploitatiebegroting. In 2020 wordt aan de gemeenteraad de keuzemogelijkheid, inclusief consequenties, voorgelegd van de twee varianten waaruit gekozen kan worden: budgetneutraal binnen de traceerbare financieringsstromen van uit het Rijk en budgetneutraliteit als reguliere taken voor de integrale begroting afgemeten aan alle integrale baten. | ||
Toelichting status activiteit | |||
Met de perspectiefnota is een keuze gemaakt voor het sociale beleidsplan door te kiezen voor variant 2+. Variant 2+ houdt in dat de bestaande gemeente Noordoostpolder niet kiest voor budgetneutraliteit voor de drie decentralisaties, waarbij budgetneutraliteit wordt gedefinieerd als dat er niet meer lasten voor de drie gedecentraliseerde taken mogen worden begroot dan er middelen via de algemene uitkering voor worden ontvangen. De raad heeft er wel voor gekozen de omvang van de budgetten minder te laten groeien dan op basis van autonome groei en loon- en prijscompensatie voor de komende meerjarenbegroting wordt verwacht. Nadat de raad het beleidsplan Sociaal Domein heeft vastgesteld kunnen deze keuzes uitgewerkt worden. | |||
1.3 - De meicirculaire wordt gebruikt voor het opstellen van de (meerjaren)programmabegroting. | De meicirculaire wordt gebruikt voor het opstellen van de begroting, tenzij substantiële verlagingen of verhogingen in de septembercirculaire worden gepresenteerd die het geheel aan gemeentelijke beleidsdoelen in een ander daglicht stelt. | ||
Toelichting status activiteit | |||
Voor het opstellen van de meerjarenbegroting 2020 – 2023 is de septembercirculaire gebruikt. | |||
1.4 - In de (meerjaren)programmabegroting worden geen stelposten opgenomen. | In de begroting worden geen stelposten opgenomen, tenzij deze in voldoende mate zijn gemotiveerd en | ||
Toelichting status activiteit | |||
In de begroting 2020 – 2023 is een besparing op het sociaal domein opgenomen. Deze wordt ingevuld met de scenariokeuze Grip in het Sociaal Domein. | |||
1.5 - Jaarlijks wordt bezien hoe de lasten en baten worden geraamd die door de omgevingswet worden geraakt. | In de begroting 2020–2023 wordt de begroting structureel nog niet aangepast, incidenteel wel, om hiermee de initiële lasten te kunnen dekken. Op het moment dat helder is dat er structurele effecten zijn voor de baten en of lasten, wordt hiertoe een begrotingswijzigingsvoorstel aan de gemeenteraad gedaan. | ||
Toelichting status activiteit | |||
Deze lijn blijft de leidraad voor de begrotingsuitvoering 2020. |
Speerpunt 2 - Op een efficiënte manier gemeentelijke heffingen innen
Activiteit(en) | Toelichting | ||
2.1 - Migratie van waardering van de inhoud van woningen naar oppervlakte. | De komende jaren zal moeten worden uitgekristalliseerd hoe met deze nieuwe landelijke norm de waardering zo nauwkeurig mogelijk kan plaatsvinden. | ||
---|---|---|---|
Toelichting status activiteit | |||
Het streven is er op gericht om eind 2020 de migratie zo ver te hebben uitgevoerd dat we in 2021 de waarderingen definitief kunnen vergelijken met de waardering op basis van m2 om zeker te zijn van een gelijke waardering. | |||
2.2 - Toewerken naar meer samenhang in de objectenadministratie. | Dat betreft BAG (basisregistratie Adressen en Gebouwen), WOZ en BGT (Basisregistratie Grootschalige Topografie). | ||
Toelichting status activiteit | |||
De samenwerking voor de BAG. WOZ en BGT gericht op samenhang in de objectenadministratie en verloopt naar wens en is effectief. | |||
2.3 - Onderzoek naar beleid en lasten en baten van afval in relatie tot de kostendekkendheid en tarieven. | Voor de begroting 2020 en verder zijn de lasten en baten op basis van het bestaande beleid volgens kostendekkendheid benaderd. | ||
Toelichting status activiteit | |||
De tarieven voor het product afval zijn vanaf 2018 niet kostendekkend. De verschillen tussen de | |||
2.4 - We laten de lokale lasten niet meer stijgen dan de inflatie | De door het Rijk ingevoerde benchmark woonlasten vervangt de macronorm onroerende zaakbelasting (OZB). Ons beleid is om de OZB maximaal met de inflatie te laten stijgen, voor zover dat de macronorm van het Rijk niet overstijgt. Was de macronorm lager dan de inflatie dan werd de macronorm toegepast. Voor 2020 past het Rijk een correctiepercentage van 2,4% toe voor de opbrengsten OZB. Dat bedrag wordt in mindering gebracht op de algemene uitkering. In Noordoostpolder hanteren we voor 2020 een inflatiepercentage van 1,4%. Daarmee zou per saldo tekort zou ontstaan van 1% op de structurele meerjarenbegroting. Daarom verhogen we de OZB-tarieven met 2,4%. Daardoor is het effect op de begroting nihil. | ||
Toelichting status activiteit | |||
Deze lijn is in de begroting doorgevoerd. |
Speerpunt 3 - Planning & control producten digitaal presenteren
Activiteit(en) | Toelichting | ||
3.1 - Wij presenteren de planning & control documenten 2020 interactief op onze website https://noordoostpolder.pcportal.nl | We presenteren de begroting 2020 via de website. De website is via een portal interactief toegankelijk op alle devices voor alle producten van de begrotingscyclus. In 2020 zullen de producten en het portal verder worden ontwikkeld. | ||
---|---|---|---|
Toelichting status activiteit | |||
Alle producten van de begrotingcyclus zijn via de portal beschikbaar en benaderbaar. |