Ambitie 2 - Voorkomen staat voorop | |
Er is een preventieve infrastructuur van vrijwilligers, mantelzorgers en oplossingen aanwezig die het beroep op geïndiceerde voorzieningen vermindert en/of waar naar terugverwezen kan worden. |
---|
Speerpunt 1 - Eenvoudige toegang tot zorg
Activiteit(en) | Toelichting | ||
4.1 - We onderzoeken de mogelijkheden van opstellen van een omgekeerde integrale verordening Sociaal Domein | De omgekeerde verordening is een verordening voor het hele sociaal domein. De verschillende verordeningen zijn gecombineerd in één verordening. Niet de wetten en de regels zijn leidend in deze verordening, maar de hulpvraag van de inwoner. We maken een advies met de voordelen en nadelen ten opzichte van de huidige verordeningen. | ||
---|---|---|---|
Toelichting status activiteit | |||
Er is een advies over de omgekeerde en integrale verordening voor het hele sociaal domein opgesteld. Hierin staan de voordelen en nadelen ten opzichte van de huidige verordeningen. De raad heeft het advies middels een memo ontvangen. Samengevat luidt het advies dat invoering het momenteel nog niet wordt aangeraden. | |||
4.2 - Wij implementeren de resultaten van de evaluatie van het opvoedlandschap | Het onderzoek naar het aanbod opvoedondersteuning is afgerond. Samen met de maatschappelijke partners verbeteren we de toeleiding en stemmen het aanbod aan op de vraag. | ||
Toelichting status activiteit | |||
Het onderzoek naar het aanbod opvoedondersteuning is afgerond. Deze resultaten zijn meegenomen mee in de subsidiegesprekken met onze subsidiepartners en de verdere vormgeving van onze subsidies. | |||
4.3 - Wij onderzoeken hoe we de samenwerking tussen het onderwijs en Sociaal Team NOP kunnen optimaliseren | Samen met het onderwijs werken we verder aan de verbinding met Sociaal Team NOP. De rol van het ZAT nemen we daar in mee. Een zorgadviesteam (ZAT) is een onmisbare schakel in het ondersteuningslandschap. De teams voeren overleg over leerlingen met een (niet onderwijs gerelateerde) hulpvraag. De regie ligt bij het onderwijs, maar de gemeente betaalt een aantal deelnemers in een ZAT (jeugdverpleegkundige, jeugdarts, sociaal psychiatrisch verpleegkundige, leerplichtambtenaar, maatschappelijk werker). | ||
Toelichting status activiteit | |||
We zijn met het basisonderwijs en voortgezet onderwijs in overleg over de zorgstructuur. We werken samen aan een verbeterde samenwerking tussen het onderwijs, de gemeentelijke toegang en de zorginstellingen. | |||
4.4 - Wij onderzoeken de mogelijkheden van een beschikkingsloze toegang | We werken aan een uniforme definitie van beschikkingsloos. Op basis van deze definitie brengen we een advies uit over de mogelijkheden van een beschikkingsloze toegang. | ||
Toelichting status activiteit | |||
Een integrale beschikkingsloze toegang is momenteel in ons zorglandschap niet mogelijk. De gemeente wil zelf regie voeren en de toegang is daarbij een hulpmiddel. Tevens is het gezien de financiële resultaten ook niet raadzaam. Wel wordt gewerkt om de toegang zo laagdrempelig mogelijk te maken. Ontwikkelingen die daar aan bij dragen zijn, POH jeugd GGZ en de door ontwikkeling van de sociale teams en het loket. En ook bij het sociale beleidsplan wordt nadrukkelijk rekening gehouden met dit uitgangspunt. | |||
4.5 - Wij organiseren de middag van de subsidieverantwoording | Tijdens de middag van de subsidieverantwoording leggen subsidiepartners verantwoording af over de resultaten die in 2019 zijn behaald met de verleende subsidies. Voor leden van zowel de gemeenteraad als participatieraad biedt deze middag een mogelijkheid om vragen te stellen aan en in gesprek te gaan met subsidiepartners. Daarnaast bevordert deze middag ook de onderlinge samenwerking tussen subsidiepartners. Deze manier van verantwoorden past bij het nieuwe subsidiebeleid waarin ‘storytelling’ en ‘het gesprek aan gaan’ de uitgangspunten van verantwoorden zijn. | ||
Toelichting status activiteit | |||
Omdat de behoefte van raad niet aansluit bij het subsidiebeleid wordt in 2020 de dag van de subsidieverantwoording niet georganiseerd. Dit jaar wordt besteed aan de indeling van subsidies naar thema, maatschappelijke effecten en subsidieplafond. In de 2e helft van 2020 wordt de raad gevraagd naar haar behoefte. | |||
4.6 - Wij monitoren de werkwijze van het sociaal team en de Nieuwe Route | Het sociaal team begeleidt het maken van het familiegroepsplan. Het plan zorgt voor passende ondersteuning voor het gehele gezin en is vooral gericht op preventie. Dat betekent vooral inzet op algemene voorzieningen en ondersteuning door het netwerk. Wij monitoren of de werkwijze bijdraagt aan de verschuiving van maatwerk naar preventie. Dit is een van de transformatieopgaven Sociaal Domein. | ||
Toelichting status activiteit | |||
Dit team ontwikkelt zich tot een team met gespecialiseerde procesbegeleiders voor meervoudige, complexe vragen. De manager heeft de opdracht deze ontwikkeling tot stand te brengen. Eind 2020 is er een tussenevaluatie. Eind 2021 volgt een eindevaluatie en plan van aanpak voor het vervolg. | |||
4.7 - Wij ontwikkelen het gezondheidsplein | Samen met partners werken we aan een gezondheidsplein in het voormalige ziekenhuis. Hier wordt de toekomstverkenning van de zorg in Flevoland gerealiseerd, waaronder de 1,5-lijns zorg. Zorg en preventie zijn daarmee beschikbaar voor onze inwoners. | ||
Toelichting status activiteit | |||
Het gezondheidsplein wordt door de samenwerkende zorgpartners ontwikkeld. Patiëntenorganisaties en de gemeente zijn betrokken bij de ontwikkeling van de zorg, op lokaal en provinciaal niveau. |
Speerpunt 2 - Een beter welzijn van ouderen
Activiteit(en) | Toelichting | ||
5.1 - Wij bevorderen dat ouderen anticiperen op langer thuis wonen | Samen met onze partners ontwikkelen we een bewustwordingscampagne. | ||
---|---|---|---|
Toelichting status activiteit | |||
Carrefour ontwikkelt samen met de partners van het project ‘Ken je inwoner’ een bewustwordingscampagne gericht op ouderen. We onderschrijven het programma een tegen eenzaamheid. En waar mogelijk worden initiatieven gestimuleerd. | |||
5.2 - Wij organiseren respijtzorg | We bieden nieuwe mogelijkheden voor respijtzorg voor ontlasting van mantelzorgers. | ||
Toelichting status activiteit | |||
Er is een behoefte aan respijtzorg met verblijf. Met name de mantelzorgers van inwoners met ouderdomsziekten zoals dementie kunnen op deze wijze worden ontlast. Het belangrijkste aandachtspunt vanuit inwoner en klantmanagers is de beperkte beschikbaarheid van dergelijke voorzieningen. Er zijn afspraken gemaakt om de beschikbaarheid te verbeteren om zo deze vorm van respijtzorg aan te kunnen bieden. Dit wordt in samenwerking met de zorgverzekeraar gedaan. | |||
5.3 - Wij werken aan een dementievriendelijke samenleving | Samen met Alzheimer Flevoland werken we aan een dementie vriendelijke samenleving. We werken aan de verbetering van de levenskwaliteit van mensen met dementie door passende ondersteuning voor patiënten én hun dierbaren. Zodat mensen met dementie en mensen in hun omgeving kunnen zo lang mogelijk van het leven en van elkaar kunnen blijven genieten. | ||
Toelichting status activiteit | |||
De gemeente neemt actief deel aan de werkgroep dementie vriendelijk, met o.a. Carrefour, casemanagers dementie en Alzheimer Flevoland om tot een meer dementievriendelijke aanpak te komen. Hierin is aandacht voor meer bekendheid met de ziekte in de samenleving en ondersteuning van de mens met dementie en zijn/haar omgeving. |